Старшокласникам про вибір професії



Старшокласникам про вибір професії

Профорієнтація: Як вибрати професію? Інтерв'ю з психологом Вікторією Вероні 


Як тобі уже стало зрозуміло, вибір професії — це складний і відповідальний крок у житті кожного, тому його потрібно робити свідомо й обдумано. Досягнути свої мети тобі допоможе детальніший алгоритм цього вибору, який передбачає наступні кроки.
Крок 1
Подумай, що тебе цікавить у житті, до чого ти прагнеш, чим тобі подобається займатися, що б ти хотів робити, які професії тобі подобаються, які умови праці тебе приваблюють, що ти хотів би отримувати від своєї майбутньої професії? (звернись до "Словника професій"). Давши відповідь на ці питання ти зробиш перший крок до правильного, свідомого вибору професії.
Крок 2
Якщо ти не можеш визначити професії, які тобі подобаються, тоді уважно вивчи класифікацію професій за предметом, метою, знаряддями і умовами праці (звернись до пункту Класифікація професій) і щоб звузити поле пошуку "своєї" професії, зупинись на одному з п'яти  типів і трьох класів професій (скористайся диференційнодіагностичним і професійно-діагностичним опитувальником) і запиши формули "своїх" професій . Звернись до спеціаліста з профорієнтації (профконсультанта чи профорієнтолога служби зайнятості) за розшифровкою твоїх формул і запиши назви професій, які зашифровані в них та ознайомся з ними.
Крок З
Визнач свій професійний тип та відповідне професійне середовище, яке тобі підходить найкраще (скористайся методикою класифікації професій), та узгодь його з професіями, які ти визначив для себе в попередньому кроці.
Крок 4
Вивчи свої професійні інтереси і нахили, мотиви вибору професії скориставшись методиками Карта інтересів, ДДО, ПДО, Мотиви вибору професії (Звернись до пункту Визначення своїх можливостей стосовно професії) і співстав їх з професіями, які тобою були визначені в попередніх кроках. Якщо там були професії, які не співпали з твоїми інтересами і нахилами, то викресли їх зі свого списку, залишивши тільки ті, які потрібно поглиблено вивчити.
Крок 5
Вивчи детально описи відібраних професій; поговори, по можливості, з представниками цих професій та з'ясуй, в чому зміст їхньої праці, чим вони їм подобаються. Познайомся з характером і умовами їх праці, поцікався, де вони отримували цю професію і які реальні можливості працевлаштування за ними. Спробуй, по можливості, випробувати себе в цих професіях, хоча би в змодельованих професійних ситуаціях.
Крок 6
Склади перелік вимог, які висувають визначені тобою професії до людини, до її психофізіологічних і фізичних якостей та запиши їх (звернись до "Словника професій"). Визнач, наскільки всі записані тобою вимоги важливі — можливо є менш важливі вимоги, які, за великим рахунком, можна і не враховувати.
Крок 7
Вивчи самого себе якомога глибше, тобто визнач свої задатки, здібності, темперамент, риси характеру, вольові якості («Визначення своїх можливостей стосовно професії» — методики: Спеціальні здібності людини, Загальні творчі здібності, Опитувальник Айзенка,Характерологічні риси особистості, Професійно важливі риси характеру особистості, Вольова організація особистості), трудові навички (за результатами вивчення шкільних предметів та занять у гуртках, секціях, спецшколах тощо); визнач свій фізичний розвиток і стан здоров'я (звернись до лікарів).
Крок 8
Дізнайся в міському (районному) та обласному центах зайнятості про професії та спеціальності, які потрібні на ринку праці сьогодні та реальне працевлаштування за спеціальностями, які ти визначив для себе та визнач бажаний рівень професійної підготовки за ними.
Крок 9
Оціни свою відповідність вимогам кожної з професій, які ти визначив і проаналізував: чи розвинені у тебе професійні якості, чи відповідають твої здібності, психологічні особливості, стан здоров'я вимогам професій, які ти хотів би обрати. Визнач, яка професія із всього списку найбільше тобі підходить за всіма пунктами вимог. Якщо вони, в основному, співпадають, або є можливість їх подальшого розвитку, тоді ти на правильному шляху. Якщо вони частково не співпадають, тоді з'ясуй, у чому причина та розроби план самовиховання і саморозвитку необхідних для цієї професії якостей. Якщо вони, на твій погляд, повністю не співпадають, тоді тобі необхідно порадитись зі спеціалістом-психологом або професійним консультантом.
Враховуючи його поради, відкоригуй подальший план своїх дій.
Крок 10
Визнач, які труднощі, перешкоди, помилки, протидії тих чи інших людей можуть виникнути при досягненні твоєї професійної мети (звернись до сторінки «Помилки при виборі професії»).
Крок 11
Визнач основні практичні кроки до успіху: у якому навчальному закладі ти можеш отримати професійну освіту (звернись до сторінки "Де отримати професію"), як розвивати у собі професійно важливі якості  (звернись до профконсультанта, педагогів), як можна отримати практичний досвід роботи за "своєю" спеціальністю (займатись увідповідних гуртках, секціях, МАН тощо), як підвищити свою професійну майстерність та  конкурентоспроможність на ринку праці.
Крок 12
Перед тим, як прийняти остаточне рішення, не забудь порадитися також з батьками, рідними, друзями, вчителями, психологом, профконсультантом, шкільним лікарем та іншими дорослими, які добре знають тебе. Зробивши остаточний вибір, розроби план самопідготовки до зустрічі з майбутньою професією, включаючи вибір навчального закладу. Невідступай перед труднощами, будь наполегливий у досягненні поставленої мети.


НА ОСНОВІ ВІДМІННОСТЕЙ У ПРЕДМЕТАХ ПРАЦІ ВСІ
ПРОФЕСІЇ ЗАПРОПОНОВАНО ПОДІЛИТИ НА П'ЯТЬ ТИПІВ:
"людина — природа", "людина — техніка", "людина —людина",
"людина — знакова система", "людина — художній образ".
• Людина — природа (П) — предметом праці є живі організми, рослинний і тваринний світ, біологічні процеси, земля, вода: біолог,
ветеринар, зоотехнік, тваринник, агроном, овочівник, садівник, лісник,
геолог, океанолог тощо.

• Людина — техніка (Т) — предметом праці є машини, апарати й
установки, технічні системи, матеріали й енергія: інженер, машиніст,
шофер, кранівник, слюсар, радіомеханік, токар, сталевар тощо.

• Людина — людина (Л) — предметом праці є самі люди, групи людей
чи колективи: офіціант, продавець, лікар, вчитель, вихователь,
юрист, екскурсовод тощо

• Людина — знакова система (3) — предметом праці є схеми, цифри,
умовні знаки, формули, слова, шифри, коди, таблиці: програміст,
статист, економіст, коректор, друкарка, комірник, обліковець, кресляр,
топограф.

• Людина — художній образ (X) — предметом праці є художні образи, їх
роль, елементи та особливості, засоби їх побудови: ювелір, фотограф,
актор, письменник, музикант, художник.

  


Помилки при виборі професії
Не кожній людині вдається зробити правильний вибір професії. Щоб не виникло труднощів, перешкод, протидій тих чи інших людей при виборі професії тобі допоможуть декілька наших підказок.
1.Невміння/небажання розібратися у своїх особистих якостях  ( нахилах, здібностях, мотивах ). Розібратися у собі вам допоможуть профконсультанти, батьки, вчителі, друзі, психологічні тести, статті та публікації на тему популярної психології. Але необхідно мати на увазі, що серед них багато непрофесійних, так що відносьтеся критично як до результатів тестів, так і до написаного у психологічних книгах.
2.Незнання/недооцінювання своїх фізичних особливостей,
суттєвих при виборі професії. Існують професії, які можуть бути
вам протипоказані, так як можуть погіршити стан вашого здоров’я.
3.Захоплення тільки зовнішньою чи якою-небудь окремою стороною професії. З легкістю, з якою актор створює на сцені образ, стоїть наполеглива щоденна праця. А журналіст не завжди виступають у телепередачах. Частіше вони опрацьовують велику кількість інформації, архівів, розмовляють з десятками людей, перед тим як підготувати 10-хвилинне повідомлення, яке до того ж озвучить хтось інший (диктор на телебаченні).
4.Ототожнення шкільного навчального предмету з професією чи погане розрізнення цих понять. При виборі професії потрібно врахувати, які реальні заняття і професії за цим предметом стоять. Професій існує набагато більше, ніж шкільних предметів. Професії зазвичай можуть бути асоційовані з декількома шкільними предметами.
5. Перенесення ставлення до людини, представника тієї чи іншої професії, на саму професію. Не слід вибирати професію тільки тому, що подобається чи не подобається людина, яка займається даним видом діяльності. Особливо небезпечне захоплення викладачем. Часто здійснюється помилка, коли намагаються отримати професію кумира – спортсмена, політика, журналіста, артиста.
6.Вибір професії під впливом друзів (за компанію). Професію ми вибираємо за своїм “смаком” і “розміром” так само, як одяг і взуття. Порівняйте себе з друзями, а не сліпо повторюйте. Намагайтеся помітити, чим ви відрізняєтесь від друзів і в чому ваша схожість. Це допоможе зрозуміти, що якщо хтось хоче бути пожежником (а він людина, яка любить ризикувати), вам ця професія може не підійти (ви дуже обережні, розсудливі).
7.Стереотипи про престижність професії. Деякі важливі для суспільства професії вважають негідними, непрестижними (наприклад, сміттяр). Економіст чи психолог не більш корисний для суспільства, ніж хімік чи слюсар. Престижність професії має враховуватися, але після врахування ваших інтересів, нахилів чи здібностей. Інакше будете володіти “модною” спеціальністю, яка не  приносить задоволення, чи виявитесь непридатним до виконання основних функцій.
8.Орієнтація відразу на професії вищої кваліфікації (вчений, космонавт, дипломат, пілот, військовий стратег) і нехтування деякими важливими для народного господарства професіями.
9. Незнання основних дій, операцій та її порядку при вирішенні,
обміркуванні завдання при виборі професії. Розробіть для себе власний план-список необхідних для вибору професії дій. До нього можуть бути включені: аналіз пропозицій на ринку освіти, аналіз попиту на ринку праці, об’єктивна оцінка своїх здібностей, нахилів, знань. Визначте, що необхідно знати, співставити, порівняти, зважити.
 Існує така думка: немає безталанних людей, є люди, котрі
займаються не своєю працею.

Можна також пройти тестування самостійно в онлайн-режимі 

http://kariera.in.ua/ua/dovidka/useful/best/ http://www.4uth.gov.ua/trade/test/choice_trade.htm 
http://www.shkola-uspeha.com.ua/trainings/22/
 http://gdeuchitca.ru/tests http://profi.org.ua/tests.shtml http://www.proego.ru/articles/15 http://exist.h1.ru/test/holland.htm http://www.vobu.com.ua/ukr/page/test_03
 http://ostriv.in.ua/index.php?option=com_tests&test_cat_id=3. 
Профорієнтаційне тестування – це лише підказка, що має допомогти людині зорієнтуватися у величезному морі професій. Головне, щоб цей вибір був осмислений і базувався на трьох китах – „хочу”, „можу”, „треба”. Адже, кінцева мета професійної орієнтації – свідомий вибір професії!



Емоційна підтримка дітей під час війни Ми звикаємо до нової реальності, вчимося жити в нових умовах. Стадія «шоку» поступово проходить. Ми...